Betere wifi, veilige leefcirkels en betere bereikbaarheid.

U heeft het vast gemerkt: het afgelopen jaar werd er in en om De Vijverhof hard gewerkt aan een compleet nieuwe digitale infrastructuur, inclusief uitgebreid wifi-netwerk van de hoogste standaard. Waarom hebben we hiervoor gekozen? En wat zijn de voordelen ervan? Sjaak Immerzeel – manager vastgoed en facilitair beheer ¬– en Jeroen Verveer ¬¬– coach innovatie & kwaliteit – leggen het uit.

“Het vervangen van de hele basisinfrastructuur is een flinke investering, maar absoluut noodzakelijk”, vertelt Sjaak Immerzeel. “Natuurlijk in de eerste plaats omdat het netwerk verouderd was. Maar ook om de nieuwe leefcirkels voor onze bewoners met dementie op een betrouwbare manier te kunnen realiseren. Dankzij de nieuwe techniek ervaren deze bewoners nu een veilige vrijheid: een droom die uit is gekomen! Daarnaast is, dankzij het nieuwe wifi-netwerk, de draadloze dekking verbeterd. Niet alleen binnen onze gebouwen, maar ook op het buitenterrein. Belangrijk, want als er iets is met een bewoner, moeten zorgmedewerkers goed bereikbaar zijn en snel actie kunnen ondernemen.”

Klaar voor de toekomst

Daarnaast is ons netwerk nu beter voorbereid op de toekomst. Jeroen Verveer: “Steeds meer bewoners en zorgmedewerkers maken gebruik van beeldbellen. Hiervoor is een goede wifi-verbinding nodig. En omdat er een tekort is aan zorgmedewerkers, gebruiken we steeds vaker digitale innovaties in de zorg, die de werkdruk verlagen. Denk bijvoorbeeld aan de automatische medicijndispenser en de digitale meting van de bloedsuikerwaarde. Maar ook aan nachtcontrole via camera’s en spraakgestuurd rapporteren, dat zorgmedewerkers minder tijd kost. Deze hulpmiddelen werken ook vaak op basis van wifi, dus het is belangrijk dat ons netwerk dit allemaal aankan. Dat is nu zeker het geval: we hebben nu een goed fundament, waarop we de komende jaren verder kunnen bouwen. Met ruimte om meer digitale hulpmiddelen succesvol te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld voor de virtuele thuiszorg waarmee we zijn gestart: een mooie combinatie van menselijke zorg en digitale ondersteuning. Mensen kunnen hierdoor langer thuis blijven wonen, met een betere kwaliteit van leven. Op deze manier sorteren we vast voor op het oplopende tekort aan zorgmedewerkers én op de nieuwe zorginnovaties die de komende jaren op de markt komen.”

Digitaal veilig

Een ander belangrijk punt is de digitale veiligheid. Sjaak legt uit: “Veel bedrijven en organisaties worden digitaal bedreigd en zelfs aangevallen, met alle nare gevolgen van dien. Uiteraard willen we dit voorkomen! Daarom hebben we ons hele ict-netwerk ondergebracht bij een externe specialist. Die waakt over de veiligheid van onze systemen en over de persoonlijke gegevens van onze bewoners en medewerkers. En is er een storing, dan zorgen zij ervoor dat die snel wordt opgelost. We hoeven die technische kennis dus niet zelf in huis te hebben en up-to-date te houden. Zo hebben we meer tijd voor bijvoorbeeld het trainen van onze medewerkers op het gebied van de nieuwe hulpmiddelen én het veilig houden van alle digitale gegevens.”

Nieuwe thuiszorgalarmering

De laatste stap in de hele digitale operatie is het vervangen van de traditionele telefooncentrale door een centrale in de cloud. Ook gaan we aan de slag met het vernieuwen van de thuiszorgalarmering. Dan kunnen we alle digitale systemen onderling koppelen. Zo kunnen onze zorgmedewerkers adequater ingrijpen als dat nodig is, met de juiste zorg op de juiste plek. Dat maakt ons werk een stuk eenvoudiger én de zorg weer een stukje beter!